Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR

Suhaina Musani, and Abdul Aziz Jemain, (2016) Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR. Journal of Quality Measurement and Analysis, 12 (1-2). pp. 67-78. ISSN 1823-5670

[img] PDF
Restricted to Registered users only

155kB

Official URL: http://www.ukm.my/jqma/jqma12_1_2a.html

Abstract

Pemeringkatan merupakan satu proses penyusunan beberapa alternatif mengikut tertib keutamaan. Ianya berdasarkan kepada kriterium atau atribut yang ditentukan bagi setiap alternatif yang terlibat. Penilaian terhadap kriterium tersebut dilakukan dan kemudiannya suatu indeks komposit digubah bagi setiap alternatif untuk tujuan menyusun alternatif mengikut urutan keutamaan. Amalan ini dikenali sebagai pemutusan pelbagai kriterium (PPK). Terdapat beberapa pendekatan yang diamalkan dalam PPK, di antaranya dikenali sebagai VIKOR (Pengoptimuman Pelbagai Kriterium dan Penyelesaian Kompromi). Kajian ini bertujuan memerihalkan penggunaan VIKOR dalam pembinaan indeks komposit PPK bagi menyusun sekolah mengikut tahap pencapaian peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM). Sekolah mewakili alternatif manakala kursus sebagai kriterium. Keputusan peperiksaan bagi sesuatu kursus diberi dalam bilangan pelajar mengikut gred. Setiap kursus ini dinilai berdasarkan sembilan skala gred, iaitu dari gred terbaik sehingga gred gagal sebagai gambaran tahap pencapaian setiap kursus yang kemudiannya diubah suai menggunakan skor merit.

Item Type:Article
Keywords:VIKOR; Indeks komposit; Pemutusan pelbagai kriterium; Skor merit
Journal:Journal of Quality Measurement and Analysis
ID Code:10204
Deposited By: ms aida -
Deposited On:07 Mar 2017 04:38
Last Modified:15 Mar 2017 07:31

Repository Staff Only: item control page