Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing

Husna Hidayah Mansor, and Rohaidah Kamaruddin, (2016) Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing. Jurnal Antarabangsa Alam dan Tamadun Melayu (Iman), 4 (1). pp. 105-113. ISSN 2289-1706

[img]
Preview
PDF
237kB

Official URL: http://www.ukm.my/iman/jilid-4-bil-1/

Abstract

Pengkaji melakukan kajian ini untuk melihat hubungan faktor ekstralinguistik bahasa kedua dengan pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di lima buah universiti di Malaysia. Pengkaji berminat untuk mengupas personaliti warna sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing di universiti-universiti di Malaysia. Hasil dapatan kajian menunjukkan personaliti pelajar-pelajar asing dipengaruhi oleh warna hijau, merah dan kuning yang menunjukkan mereka sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk berjaya dan menguasai bahasa kedua yang dipelajarinya. Sampel kajian ini terdiri daripada 150 orang pelajar dari 27 buah negara yang mengambil bahasa Melayu sebagai bahasa asing di Universiti Putra Malaysia (UKM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Malaya (UM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Sains Malaysia (USM).

Item Type:Article
Keywords:Ekstralinguistik; Personaliti; Penutur asing; Bahasa kedua; Warna
Journal:International Journal of the Malay World and Civilisation (Formerly SARI)
ID Code:10905
Deposited By: ms aida -
Deposited On:25 Oct 2017 04:57
Last Modified:31 Oct 2017 03:22

Repository Staff Only: item control page