Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah

Harifah Mohd Noor, and Mazdi Marzuki, and Jabil Mapjabil, and Oliver Valentine Eboy, (2016) Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 12 (12). pp. 50-62. ISSN 2180-2491

[img]
Preview
PDF
354kB

Official URL: http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/874

Abstract

Bas mini adalah satu mod daripada pengangkutan awam darat yang beroperasi di Sabah khususnya di Bandaraya Kota Kinabalu. Perkhidmatan pengangkutan ini amat diperlukan bagi menghubungkan antara kawasan bandar dengan kawasan luar bandar di Sabah. Namun operasi perkhidmatan bas mini sering dikaitkan dengan ketidak berkesanan perkhidmatan yang diberikan kepada pengguna. Makalah ini bertujuan untuk mengkaji komponen-komponen yang menimbulkan ketidak keberkesanan perkhidmatan bas mini di Sabah. Metodologi kajian yang digunakan ialah kaji selidik terhadap 988 orang responden di Kota Kinabalu. Faktor analisis dan Confirmatory Factor Analysis (CFA) digunakan untuk menganalisis 24 parameter dalam mengkaji keberkesanan perkhidmatan bas mini. Hasil kajian menghasilkan tiga komponen keberkesanan perkhidmatan bas mini iaitu faktor keselesaan, kebolehsampaian dan keselamatan. Skor min bagi faktor kebolehsampaian bas mini lebih tinggi berbanding faktor keselamatan dan keselesaan. Penemuan ini membuktikan bas mini diperlukan penduduk di Sabah kerana kebolehsampaian yang tinggi. Namun faktor keselesaan dan keselamatan bas mini perlu diberi keutamaan oleh pihak berkuasa untuk penambahbaikan supaya menarik lebih ramai penduduk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam ini.

Item Type:Article
Keywords:Bas mini; Faktor keberkesanan bas mini; Kota Kinabalu; Pengangkutan awam; Pengguna; Perkhimatan
Journal:Geografia ; Malaysian Journal of Society and Space
ID Code:11089
Deposited By: ms aida -
Deposited On:08 Dec 2017 01:41
Last Modified:12 Dec 2017 07:18

Repository Staff Only: item control page