Perlaksanaan kaedah pembelajaran berasaskan projek dalam proses pengajaran dan pembelajaran kaedah fiqh

Mohd Aderi Che Noh, and Normurni Mohamad, and Adibah Hasanah Abd Halim, and Absha Atiah Abu Bakar, and Hasnan Kassan, (2018) Perlaksanaan kaedah pembelajaran berasaskan projek dalam proses pengajaran dan pembelajaran kaedah fiqh. Al-Hikmah, 10 (1). pp. 148-162. ISSN 1985-6822

[img]
Preview
PDF
400kB

Official URL: http://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/i...

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk melihat perlaksanaan kaedah pembelajaran berasaskan projek (PBL) yang dilaksanakan oleh pensyarah dalam proses P&P Sains, Teknologi dan kejuruteraan dalam Islam sebagai usaha meningkatkan kefahaman pelajar pelajar dalam tajuk Kaedah Fiqh. Responden dalam kajian ini adalah terdiri daripada pelajar semester dua progran Diploma Kejuruteraan Mekanikal, Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Banting. Kaedah pemerhatian dan temu bual digunakan bagi tujuan pengutipan data. Data dianalisis secara deskriptif dan dipersembahkan dalam bentuk naratif. Dapatan kajian menunjukkan aktiviti PBL merupakan aktiviti P&P yang disukai dan menyeronokkan bagi para pelajar.

Item Type:Article
Keywords:Pembelajaran Berasaskan Projek (PBL); Kaedah fiqh; Politeknik
Journal:Jurnal Al-Hikmah
ID Code:13533
Deposited By: ms aida -
Deposited On:16 Oct 2019 01:57
Last Modified:16 Oct 2019 21:31

Repository Staff Only: item control page