Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM

Najah Nadiah Amran, and Hamdi Ishak, (2017) Service-Learning bersama OKU: pengalaman Latihan Industri Pelajar FPI, UKM. Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah, 2 (1). pp. 1-9. ISSN 0128-0899

[img]
Preview
PDF
394kB

Official URL: http://spaj.ukm.my/jalturath/index.php/jalturath/i...

Abstract

Service Learning (S-L) merupakan suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berimpak tinggi yang telah menjadi amalan universiti terkemuka di dunia. Secara umumnya model S-L ini telah berkembang dan mengalami perubahan sejak tiga dekat yang lalu. Kajian-kajian yang dilakukan di barat menunjukkan S-L telah memberikan perkembangan yang menarik dan impak yang positif terhadap pelajar. Argumen dalam kertas kerja ini adalah: (1) model dan amalan S-L telah ada dalam al-Quran danal-Sunnah dan merupakan sebahagian daripada tradisi ilmu dalam pengajaran dan pembelajaran Islam. (2) S-L juga memberi impak yang komprehensif merangkumi aspek intelektual, emosi, karakter dan spiritual. Kajian ini dilakukan secara kualitatatif berdasarkan nota refleksi responden yang terdiri daripadatiga orang pelajar Prasiswazah Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia yang telah memberikan perkhidmatan kepada orang kurang upaya (OKU) semasa latihan industri. Dapatan menunjukkan perubahan dan impak positif dalam diri pelajar dalam aspek emosi, intelektual, karakter serta spiritual selepas mereka memberikan khidmat kepada OKU tersebut.

Item Type:Article
Keywords:Service Learning; Orang kurang upaya (OKU); Latihan Industri
Journal:Journal Al-Turath ; Journal of Al-Quran and Al-Sunnah
ID Code:13558
Deposited By: ms aida -
Deposited On:21 Oct 2019 07:31
Last Modified:25 Oct 2019 23:08

Repository Staff Only: item control page