Perpaduan pelajar berbilang kaum dalam subjek teras di Universiti Malaysia Pahang

Noradilah Md Nordin, and Munira Abdul Razak, and Tuan Sidek Tuan Muda, and Ahmad Irfan Ikmal Hisham, (2017) Perpaduan pelajar berbilang kaum dalam subjek teras di Universiti Malaysia Pahang. MALIM: Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara, 18 . pp. 43-50. ISSN 1511-8393

[img]
Preview
PDF
263kB

Official URL: http://ejournals.ukm.my/malim/issue/view/1120

Abstract

Secara amnya objektif kajian ini dijalankan adalah untuk menentukan tahap perpaduan pelajar pelbagai kaum di Universiti Malaysia Pahang (UMP). Sejumlah 436 orang pelajar UMP telah dipilih melalui persampelan bertujuan.Angkubah perpaduan diukur menggunakan skala Perpaduan yang dibina oleh Abdul Rahim dan Siti Norashikin (2010). Analisis deskriptif statistik menunjukkan bahawa, majoriti (70%) responden berada pada tahap sederhana bagi perpaduan. Sejumlah 17.9% dan 12% responden adalah berada pada tahap tinggi dan rendah masing-masing.Analisis selanjutnya menunjukkan bahawa majoriti pelajar setuju dengan semua penyataan dalam skala tersebut. Namun begitu, peratusan responden yang tidak setuju bagi item empat dan tujuh dalam skala perpaduan perlu diberi perhatian memandangkan ianya akan memberi kesan negatif dalam kalangan masyarakat Malaysia.

Item Type:Article
Keywords:Perpaduan; Etnik pelbagai
Journal:MALIM ; Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara
ID Code:13686
Deposited By: ms aida -
Deposited On:20 Nov 2019 07:28
Last Modified:22 Nov 2019 21:43

Repository Staff Only: item control page