Linda Jamaludin, and Ku Suhaila Ku Johari, and Salleh Amat, (2018) Kesan modul intervensi kaunseling berasaskan terapi bermain Adlerian terhadap kesejahteraan kanak-kanak mangsa pengabaian. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (1(SI)). pp. 31-38. ISSN 0126-6020 / 2180-0782
|
PDF
933kB |
Official URL: http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/1141
Abstract
Objektif kajian ini adalah untuk menilai kesan modul intervensi kaunseling berasaskan terapi bermain Adlerian (i-Capt) terhadap kesejahteraan kanak-kanak mangsa pengabaian. Reka bentuk kajian ini adalah kuasi eksperimen. Inventori Five Factor Wellness-elementary version (5FWEL-E) telah digunakan untuk mengenal pasti tahap kesejahteraan kanak-kanak berdasarkan lima dimensi iaitu kendiri asas, kendiri sosial, kendiri kreatif, kendiri fizikal dan kendiri daya tindak. Soal selidik 5FWEL-E telah diedarkan kepada 83 orang kanak-kanak berumur 10 hingga 12 tahun di institusi perlindungan kanak-kanak. Seramai 66 orang kanak-kanak mangsa pengabaian mempunyai skor min tahap kesejahteraan rendah dan sederhana telah dipilih untuk kajian eksperimen. Kanak-kanak ini, kemudiannya dibahagikan kepada 33 orang untuk kumpulan eksperimen yang menerima rawatan modul dan 33 orang kumpulan kawalan yang tidak menerima rawatan modul. Dapatan kajian mendapati kanak-kanak yang mengikuti rawatan modul menunjukkan tahap kesejahteraan meningkat berbanding kanak-kanak dari kumpulan kawalan. Implikasi dapatan kajian ini dapat memberi sumbangan kepada kaunselor-kaunselor di sekolah, institusi perlindungan dan komuniti menggunakan modul i-Capt untuk meningkatkan kesejahteraan kendiri kanak-kanak mangsa pengabaian. Dapatan kajian ini tidak dapat digeneralisaikan pada seluruh populasi kanak-kanak mangsa pengabaian kerana bilangan sampel yang kecil dan hanya sesuai untuk kajian eksperimen. Cadangan kajian pada masa akan datang adalah melaksanakan kajian kes bagi meneroka kehidupan sebenar kanak-kanak mangsa pengabaian.
Item Type: | Article |
---|---|
Keywords: | Kanak-kanak mangsa pengabaian; Lima faktor kesejahteraan kendiri holistik; Pendekatan Terapi Bermain Adlerian |
Journal: | Jurnal Pendidikan Malaysia |
ID Code: | 14379 |
Deposited By: | ms aida - |
Deposited On: | 04 Mar 2020 02:45 |
Last Modified: | 05 Mar 2020 09:41 |
Repository Staff Only: item control page