June M. L. Poon, and Rohaya Abdul Ghani, and Rasidah Arshad, (2000) Kesan latihan silang budaya terhadap tanggapan kawalan dan sikap silang budaya. Jurnal Pengurusan, 19 . ISSN 0127-2713
PDF
Restricted to Repository staff only 9MB |
Official URL: http://www.ukm.my/penerbit/jurus.htm
Abstract
Kesan interaksi antara kaedah pengajaran dan gaya pembelajaran terhadap hasil pembelajaran telah ditemui dalam beberapa kajian. Namun, masih kurang jelas kenapa pembelajaran lebih berkesan apabila kaedah pengajaran sepadan dengan gaya pembelajaran. Oleh itu, kajian ini bertujuan mengenal pasti pembolehubah proses bagi menjelaskan fenomena tersebut. Keberkesanan sesuatu program latihan silang budaya juga dinilai. Peserta kajian terdiri daripada 123 pelajar MBA yang dibahagikan menjadi dua kumpulan secara rawak. Peserta dilatih dengan menggunakan kaedah didaktik dan kaedah pengalaman. Data demografi, gaya pembelajaran, dan sikap silang budaya dikutip sebelum latihan dijalankan. Ukuran-ukuran selepas latihan pula ialah sikap silang budaya dan penilaian pelatih mengenai latihan. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelatih melaporkan sikap silang budaya yang lebih positif selepas latihan dan kesan pemadanan gaya pembelajaran dan kaedah latihan terhadap sikap silang budaya dapat diterangkan melalui persepsi tentang kawalan. Implikasi dapatan-dapatan ini dan cadangan penyelidikan turut dibincangkan
Item Type: | Article |
---|---|
Journal: | Jurnal Pengurusan |
ID Code: | 1739 |
Deposited By: | Ms. Nor Ilya Othman |
Deposited On: | 10 Jun 2011 03:11 |
Last Modified: | 14 Dec 2016 06:30 |
Repository Staff Only: item control page