Kerangka akidah dalam kurikulum pendidikan rendah di Malaysia

Mohd Haidi Mohd Kasran, (2021) Kerangka akidah dalam kurikulum pendidikan rendah di Malaysia. International Journal of the Malay World and Civilisation, 9 (3). pp. 3-12. ISSN 2289-1706

[img]
Preview
PDF
294kB

Official URL: https://www.ukm.my/jatma/jilid-9-bil-3/

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana hubungan akidah dengan Falsafah Pendidikan Negara (FPN) dan Falsafah Pendidikan Islam (FPI). Kajian ini juga adalah untuk meninjau unsur akidah dalam Kurikulum Pendidikan Islam serta meneliti kerangka akidah Islam dalam Kurikulum Sekolah Rendah. Kaedah kepustakaan melalui bahan-bahan ilmiah dan analisis dokumen melalui teks pendidikan Islam sekolah rendah secara analisis kandungan (Content Analysis) digunakan dalam memperoleh maklumat kajian. Menurut dapatan kajian, di Malaysia, unsur akidah telah terpancar melalui wadah pendidikan di peringkat rendah lagi. Berdasarkan FPN, FPI, dan amalan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang mendasari keyakinan umat Islam di negara ini.

Item Type:Article
Keywords:Akidah; Falsafah Pendidikan Negara; Falsafah Pendidikan Islam; Ahli Sunnah Wal Jamaah
Journal:International Journal of the Malay World and Civilisation (Formerly SARI)
ID Code:18496
Deposited By: ms aida -
Deposited On:18 Apr 2022 02:24
Last Modified:21 Apr 2022 00:46

Repository Staff Only: item control page