Pengaruh modal sosial terhadap pencapaian pendidikan kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Bangi

Muhammad Akmal Haziq Aznam, and Zurinah Tahir, (2019) Pengaruh modal sosial terhadap pencapaian pendidikan kajian kes di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Bangi. Jurnal Wacana Sarjana, 3 (2). pp. 1-9. ISSN 2600-9501

[img]
Preview
PDF
367kB

Official URL: https://spaj.ukm.my/jws/index.php/jws/issue/view/1...

Abstract

Modal sosial adalah suatu bentuk hubungan antara manusia. Hubungan modal sosial ini ditentukan oleh beberapa indikator seperti norma dan maklumat yang dapat meningkatkan lagi kefungsian individu dalam masyarakat. Selain itu, modal sosial juga sering dilihat sebagai penanda aras untuk kecekapan masyarakat. Hal ini kerana, masyarakat yang mempunyai kesihatan dan berfungsi dengan baik dikatakan masyarakat yang mempunyai modal sosial yang lengkap. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pengaruh dimensi modal sosial dalam pencapaian pendidikan pelajar. Kajian ini dilakukan di satu sekolah menengah harian biasa yang mengambil kira pencapaian pendidikan pelajar di sekolah tersebut iaitu pelajar-pelajar PT3, pelajar-pelajar Tingkatan 4 dan pelajar-pelajar tingkatan 5. Kesimpulannya, dimensi dan bentuk modal sosial mempunyai pengaruh yang tinggi terhadap pencapaian pendidikan pelajar.

Item Type:Article
Keywords:Modal sosial; Pencapaian; Pendidikan; Pelajar; ‘Tindakan bekerjasama’
Journal:Jurnal Wacana Sarjana
ID Code:19584
Deposited By: ms aida -
Deposited On:01 Sep 2022 07:10
Last Modified:05 Sep 2022 08:44

Repository Staff Only: item control page