Tahap pembacaan Al-Quran dalam kalangan pelajar di UITM Terengganu

Azarudin Awang, and Azman Che Mat, and Ahmad Nazuki @ Marzuki Yaakub, (2011) Tahap pembacaan Al-Quran dalam kalangan pelajar di UITM Terengganu. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 3 (2). pp. 83-100. ISSN 1985-5826

[img]
Preview
PDF
366kB

Official URL: http://www.ukm.my/jtlhe/Current.aspx

Abstract

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti sejauhmana kemampuan pelajar UiTM Terengganu membaca al-Quran. Maklumat kajian diperoleh melalui dua cara, iaitu kaedah kuantitatif dan kaedah kualitatif. Melalui kaedah kuantitatif, maklumat diperoleh melalui sampel soal selidik daripada 500 orang pelajar diploma tahun akhir, dan kaedah kualitatif dilakukan melalui temu bual soalan berangka dengan 6 orang pelajar tahun akhir yang dipilih secara rawak. Data kajian yang dikumpul, diproses dengan menggunakan program windows SPSS versi 12.0. Penemuan kajian menunjukkan bahawa kemampuan para pelajar adalah sederhana dalam aspek asas pembacaan al-Quran dan dalam aspek-aspek tertentu masih ramai pelajar agak lemah seperti dalam menguasai pengetahuan tentang lagu, bacaan berlagu, pengetahuan hukum tajwid dan pembacaan secara bertajwid. Kajian menunjukkan juga bahawa wujudnya perbezaan penguasaan membaca al-Quran mengikut pemboleh ubah jantina, sekolah asal pengajian, bidang pengajian dan pencapaian mata pelajaran Agama Islam pada peringkat SPM.

Item Type:Article
Keywords:kemampuan; membaca al-Quran; pelajar UiTM
Journal:Asian Journal of Teaching and Learning in Higher Education
ID Code:2317
Deposited By: Mr Azam
Deposited On:28 Jul 2011 07:22
Last Modified:14 Dec 2016 06:31

Repository Staff Only: item control page