Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia

Kamarul Azmi Jasmi, and Mohd Faeez Ilias, and Ab. Halim Tamuri, and Mohd Izham Mohd Hamzah, (2011) Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 3 (1). pp. 59-74. ISSN 1985-6236

[img]
Preview
PDF
262kB

Official URL: http://www.ukm.my/jiae/Default.aspx

Abstract

Artikel ini bertujuan membincangkan amalan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) Guru Cemerlang pendidikan Islam (GCPI) melalui satu kajian kes.kajian ini dilaksanakan dilapan buah sekolah menengah diseluruh Malaysia yang melibatkan temubual bersama GCPI, rakan guru pelajar dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil Temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N'Vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan amalan penggunaan BBM GCPI di sekolah.Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat 16 jenis BBM yang digunakan oleh GCPI dalam P&P mereka.Ia diklasifikasikan kepada BBM pola dan bukan pola. Terdapat enam jenis BBM yang membentuk pola amalan penggunaanya dikalangan GCPI yang utama iaitu buku teks, komputer dan LCD. BBM yang membentuk pola yang sampingan pulaialah kertas edaran dan modul, kertas mahjong , buku rujukan dan gambar. manakala BBM yang tidak membentuk pola ialah carta, akhbar dan keratan, movie dan video, buku latihan, OHP dan transparensi, papan hitam dan putih, bahan maujud radio kaset dan fail audio folio dan kertas manila kad.

Item Type:Article
Keywords:bahan bantu belajar; buku teks; komputer dan LCD
Journal:JIAE ; Journal of Islamic and Arabic Education
ID Code:2370
Deposited By: Mr Azam
Deposited On:01 Aug 2011 04:06
Last Modified:14 Dec 2016 06:31

Repository Staff Only: item control page