Kanak-kanak minoriti orang Asli di Malaysia : mengapai literasi bahasa Melayu (Children of the orang asli minority in malaysia: achieving the Malay Language literacy)

Abdull Sukor Shaari, and Nuraini Yussof, and Mohd Izam Ghazali, and Mohd Hasani Dali, (2011) Kanak-kanak minoriti orang Asli di Malaysia : mengapai literasi bahasa Melayu (Children of the orang asli minority in malaysia: achieving the Malay Language literacy). Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 1 (2). pp. 59-70. ISSN ISSN: 2180-4842

[img] PDF
Restricted to Repository staff only

202kB

Official URL: http://www.ukm.my/jpbm/current.aspx

Abstract

bahasa Semai merupakan bahasa natif bagi murid-murid Orang Asli di Kampung Terisu Cameron Highland, Pahang, Malaysia. Sebaliknya, Bahasa Melayu (BM) menjadi bahasa kedua yang lebih ketara penggunaannya di dalam bilik darjah. Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti masalah-masalah utama yang dihadapi dalam literasi BM dan punca-punca mengapa masalah itu berlaku. Sampel kajian terdiri daripada 33 orang murid Orang Asli Tahun 5 di Sekolah Kebangsaan Terisu dan dua guru Bahasa Melayu. Kajian ini menggunakan reka bentuk kaedah kualitatif kajian kes melalui temu bual sebagai metod kajian. Berdasarkan temu bual didapati bahawa antara masalah utama yang dihadapi dalam literasi BM berkait rapat dengan isu budaya. Hasil kajian ini diharapkan dapat memberi input kepada penggubal kurikulum, pentadbir pendidikan dan guru-guru.

Item Type:Article
Keywords:Pengajaran dan pembelajaran murid Orang Asli; literasi Bahasa Melayu; bahasa Melayu sebagai bahasa kedua; budaya; pendekatan kualitatif
Journal:Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ; Malay Language Education (MyLEJ)
ID Code:3183
Deposited By: Mr Azam
Deposited On:16 Dec 2011 07:42
Last Modified:14 Dec 2016 06:33

Repository Staff Only: item control page