Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum

Lau , Su Kia and Ang , Lay Hoon and Soon , Chiow Thai and Law , Seng Boon and Wong , Ngan Ling (2012) Pengajaran dan pembelajaran bahasa cina menggalakkan interaksi pelajar berbilang kaum. GEMA: Online Journal of Language Studies, 12 (3). pp. 979-997. ISSN 1675-8021

[img] PDF
520kB

Official URL: http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemacurrentissues.html

Abstract

Kebanyakan pelajar yang mempelajari bahasa cina sebagai bahasa kedua di Institusi pengajian tinggi awam Malaysia adalah kaum Melayu,di ikuti oleh kaum india dan bumiputra lain(Lau,Ng & lee, 2011) Didapati bahawa pelajar-pelajar yang berlainanetnik jarang berinteraksi kaedah-kaedah pengajaran dan pembelajaran bahasa cina sebagai bahasa keduayang membolehkan interaksi antara pelajar-pelajar yang berlainan etnik di universiti awam tempatan. Soal selidik di edarkan kepada pelajar-pelajar bukan cina yang mempelajari bahasa cina di lima Universiti Awam Malaysia. Tujuannya adalah yntuk mengenal pasti cara-cara pembelajaran yang membolehkan mereka berinteraksi dengan pelajar-pelajar etnik lain dalam proses mempelajari bahasa cina. Selai itu ,10 orang pensyarah dan guru bahasa cina di Institusi Pengajian tinggi Awam juga di temubual untuk mengenal pasti cara pengajaran dan penilaian yang di gunakan untuk menggalakan interaksi antara pelajar-pelajar berlainan etnik. Maklum balas responden dianalisis dengan menggunakan kaedah kuantitatif.Didapati bahawa kaedah penilaian kursus seperti meminta pelajar bukan cina merakamkanperbualan mereka dengan pelajar Cina serta kaedah ujian lisan yang melibatkan pelajar yang berlainan etnik kerap di gunakan untuk mewujudkan interaksi. Selain itu aktiviti main peranan. permainan bahasa, tugasan kumpulan sistem pembimbing- dibimbing dan juga aktiviti-aktiviti di luar kelas juga membolehkan pelbagai etnik berinteraksi antara satu sama lain.

Item Type:Article
Keywords:teaching and learning; chinese language; interaction; multiracial student Malaysia
Journal:GEMA ; Online Journal of Language Studies
ID Code:5552
Deposited By: Mr Azam
Deposited On:01 Oct 2012 08:27
Last Modified:02 Oct 2012 00:11

Repository Staff Only: item control page