Kajian rintis pandangan kanak-kanak mengenai strategi pemasaran kempen anti-merokok di Pantai Dalam Kuala Lumpur

Rokiah Abu Bakar, and Siti Hajar Abu Bakar Ah, and Abd Hadi Zakaria, (2013) Kajian rintis pandangan kanak-kanak mengenai strategi pemasaran kempen anti-merokok di Pantai Dalam Kuala Lumpur. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 11 (1). pp. 41-47. ISSN 1675-8161

[img] PDF
Restricted to Repository staff only

526kB

Official URL: http://ejournal.ukm.my/jskm/

Abstract

Kajian rintis telah dilakukan di Kuala Lumpur dalam kalangan 30 orang kanak-kanak berumur 10-18 tahun bagi mengumpulkan pandangan mereka mengenai strategi pemasaran kempen anti-merokok. Hasil kajian menunjukkan kempen tersebut kurang berkesan mencegah kanak-kanak daripada merokok.Faktor-faktor yang menyebabkan kempen ini kurang berjaya mengurangkan tabiat merokok dalam kalangan kanak-kanak adalah kanak-kanak tidak merasa takut dengan poster dan gambar penyakit kritikal yang dipaparkan (60%), mereka dengan mudah boleh mendapatkan rokok (66%), serta kekurangan kerjasama semua sektor masyarakat dalam menyokong kempen ini (77%). Strategi pemasaran kempen anti-merokok dari aspek produk, harga, aksesibiliti, promosi, dasar sosial dan perkongsian komuniti perlu diperbaiki dan diberi penekanan seimbang untuk menjamin keberkesanan kempen secara komprehensif

Item Type:Article
Keywords:Kempen anti-rokok; model pemasaran sosial; perokok muda
Subjects:R Medicine > RA Public aspects of medicine
Journal:Jurnal Sains Kesihatan Malaysia
ID Code:6613
Deposited By:INVALID USER
Deposited On:24 Oct 2013 07:52
Last Modified:14 Dec 2016 06:41

Repository Staff Only: item control page