Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e

Ros Ayu Abdullah, and Mohd Lazim Abdullah, and Wan Salihin Wong Abdullah, and Mohd Rashid Ab Hamid, (2013) Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e. Journal of Quality Measurement and Analysis, 9 (2). pp. 1-10. ISSN 1823-5670

[img] PDF
Restricted to Repository staff only

676kB

Official URL: http://www.ukm.my/jqma/index.html

Abstract

Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmatan di IPG Kampus Kota Bharu. Analisis faktor pengesahan digunakan untuk mengesahkan model pengukuran bagi item-item dalam instrumen penerimaan pembelajaran-e. Kesimpulannya, terdapat tujuh faktor yang ditentusahkan, iaitu jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaaan kemudahan, kesediaan, tingkah laku niat dan cadangan yang mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan.

Item Type:Article
Keywords:pengajaran dan pembelajaran; pembelajaran-e; analisis faktor pengesahan
Journal:Journal of Quality Measurement and Analysis
ID Code:6890
Deposited By: ms aida -
Deposited On:02 Mar 2014 12:24
Last Modified:14 Dec 2016 06:42

Repository Staff Only: item control page