Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia

Zaizul Ab. Rahman, and Indriaty Ismail, and Khaidzir Ismail, (2014) Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Al-Hikmah, 6 (2). pp. 43-52. ISSN 1985--6822

[img]
Preview
PDF
444kB

Official URL: http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index

Abstract

Artikel ini merupakan satu kajian membentuk satu model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama (PISPA) berdasarkan Teori Perubahan Sosial Ibn Khaldun dalam Pengajian Agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian bertujuan menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan serta sumbangannya terhadap pembangunan insan seimbang dalam pengajian agama dalam kalangan pelajar-pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor-faktor yang menyumbangkan terhadap pembangunan insan seimbang pengajian agama (PISPA) berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun. Kajian ini juga telah menjanakan ciri-ciri insan seimbang Pengajian Agama berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun yang seharusnya menjadi hasil akhir model kajian.

Item Type:Article
Keywords:Model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama, Teori perubahan sosial Ibn Khaldun, Faktor-faktor pembangunan insan seimbang
Journal:Jurnal Al-Hikmah
ID Code:8202
Deposited By: ms aida -
Deposited On:19 Jan 2015 08:11
Last Modified:14 Dec 2016 06:46

Repository Staff Only: item control page