Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan

Aliff Nawi, and Gamal Abdul Nasir Zakaria, and Norkhairiah Hashim, and Chua, Chy Ren (2015) Penilaian kualiti modul iPBL: aspek kesahan dan kebolehpercayaan. Journal of Quality Measurement and Analysis, 11 (2). pp. 1-10. ISSN 1823-5670

[img] PDF
Restricted to Registered users only

169kB

Official URL: http://www.ukm.my/jqma/jqma11_2a.html

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menilai kesahan dan kebolehpercayaan Modul iPBL dalam kursus Pendidikan Islam yang digunakan di Politeknik Brunei Darussalam. Modul iPBL diberikan kepada enam orang panel bagi menentukan kesahan modul. Manakala, 41 orang pelajar dari dua buah kelas telah dipilih untuk mengukur kebolehpercayaan modul ini dengan menilai keberkesanan pengajaran setiap kali sesi pengajaran. Dapatan menunjukkan bahawa modul yang dibangunkan mempunyai kesahan yang tinggi dan kebolehpercayaan yang baik dengan nilai alfa Cronbach 0.96. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa aspek yang perlu diberi penambahbaikan bagi memastikan modul yang dibangunkan dapat menepati objektif dan mampu dilaksanakan. Modul yang dibangunkan ini diharapkan dapat dijadikan bahan pembelajaran yang baik dan berkesan terutamanya dalam menerapkan nilai-nilai Islam ke dalam diri pelajar.

Item Type:Article
Keywords:Kesahan; Kebolehpercayaan; Modul; iPBL; Pendidikan Islam; Brunei; Islamic Problem Based Learning
Journal:Journal of Quality Measurement and Analysis
ID Code:9731
Deposited By: ms aida -
Deposited On:04 May 2016 02:59
Last Modified:14 Dec 2016 06:50

Repository Staff Only: item control page